Księgowość domowa jak ją prowadzić żeby nie zwariować :)

/
70 komentarzy
Ciężko jest w dzisiejszych czasach osiągnąć coś więcej bez kredytu, tym bardziej jeśli chcemy mieć swoje gniazdko... Wyłożyć grubszą kasę z kieszeni na mieszkanie czy dom dla zwykłych ludzi pracujących to nie takie proste, a dawać co miesiąc za wynajem komuś to też mało przyjemna sprawa.
Mając swój kąt nie zależnie czy własny czy wynajmowany do chodzą opłaty stałe, wydatki niezaplanowane ( nie na widzę ich !! ), jak również fajnie było by coś zjeść, ugotować nie wspominając o małych drobnych przyjemnościach.
Ile by kasy nie było tyle przeleci między palcami.
Żeby nie zaginąć w portfelu, nie szukać brakującej "stówki", czy też nie zastanawiać się co jeszcze muszę zapłacić a co już zapłaciłam i jak kontrolować koszty podam Wam kilka sprawdzonych przykładów....


Tak więc zapraszam do lektury, może coś Wam się przyda.

1) Prowadzę zeszyt .. próbowałam instalować jakieś programy, księgowości domowe itp, ale nic lepiej się nie sprawdza jak zeszyt.
2) W zeszyt wpisuję  :
opłaty stałe - co miesięczne
opłaty dodatkowe - jak ubezpieczenie samochodu, czy przegląd
długi - co w pierwszej kolejności oddać jeśli pożyczyłam lub jeśli coś zalega w płatnościach
i co kupić obowiązkowo muszę jak np: opał
Na tą chwilę wpisując sobie kwoty, które znam mogę wygenerować jaka kwota musi być NIETKNIĘTA żeby zrobić opłaty.
Dzięki temu wiem w znacznym stopniu ile mi zostanie gotówki i na ile mogę sobie pozwolić. Staram się wtedy zrobić tak zwane tygodniówki tzn na tydzień dana kwota musi mi wystarczyć, albo tak jak Karolina biorę mniejszą kwotę do portfela na zakupy.


3) Spisuję paragony... Nie każdy paragon za 1,5 tylko dzielę :
Sklep X - 50zł + 100 zł
Sklep Y - 50 zł + 100 zł
Sklep Z - 200 zł ( buty dla ... )
4) Teczka ... oj tak nieodzowna teczka z przegródkami, w której są wszystkie rachunki już popłacone z adnotacją kiedy wpłaciłam i jak ( przelew internetowy, poczta itp )
5) Mam tablicę korkową, na której wieszam bieżące faktury i rachunki :), żeby kuła mnie w oczy ;)
Na koniec miesiąca na kolejnej stronie robię szczegółowe rozliczenie:
Opłaty - ...
Auto X - ...
Opłaty dodatkowe - ....
Spożywcze - ....
Zachciewajki - ....




W taki sposób widzę ile poszło na konkretny cel, ile na niepotrzebne szaleństwo, gdzie mogłam zaoszczędzić i na co sobie mogę pozwolić w następnym mc...
Nie jest to proste jak by się mogło wydawać, pokus multum,  a mój portfel i torebka czasami pęka w szwach od paragonów, ale przy systematycznym spisywaniu i rozliczaniu samego siebie można zaoszczędzić i kupić to co tak naprawdę by nam się przydało, a nie kolejną pierdołę.

A jak Wy prowadzicie swoją księgowość, a może macie inne sposoby  ??

Pozdrawiam Klusi 






Podobne posty:

70 komentarzy:

  1. Ja na szczęście jeszcze w głowie wszystko mieszczą;) nie ma tego dużo, internet, resztę rozlicza właściciel mieszkania, które wynajmujemy. W wydatkach również zawsze się mieszcze intuicyjnie. Ale nie szaleje za bardzo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to masz jeszcze spokój :) i brak siwych włosów :)

      Usuń
  2. U nas też jest zeszyt :) wyliczamy w nim stałe wydatki typu: opłaty za mieszkanie, podatki, telefony i tak dalej...
    Od około dwóch lat co tydzień przygotowuję menu, a do niego precyzyjną niemal listę tego, co trzeba kupić. Z taką listą jedziemy na zakupy i tej listy trzymamy się. Z zaoszczędzonych pieniędzy spłaciliśmy karty kredytowe (na szczęście nie były wielkie) i "wyzerowaliśmy" nasze saldo :)
    Pieniędzy spokojnie wystarcza i udaje się odłożyć małe "coś". Początki były bardzo trudne, ale opłaciło sie, więc jedziemy na tym systemie dalej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie tego mi brakowało menu na cały tydzień muszę się nad tym zastanowić, ale jedno co wyeliminowałam to wielkie zakupy niby na cały miesiac... kompletny niewypał, dużo się marnuje, a przy kasie szok... Lepiej raz w tygodniu to co braknie lub się przyda :)

      Usuń
    2. jeśli dobrze zrobisz listę zakupów to niewiele rzeczy wyskakuje nagle :) i obowiązkowo w ciągu tygodnia karteczka na lodówce żeby dopisywać co się kończy :) uwierz mi, ze po miesiącu wchodzi w nawyk, a Ty sie dziwisz że tak niewiele wydajesz ;)

      Usuń
    3. Karteczka jest, długopis też teraz już tylko do przodu :)

      Usuń
  3. Straszne, że człowiek musi liczyć każdy grosz. Też żyję z zeszytem i ołówkiem w ręce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Straszne ale niestety prawdziwe, ale może dzięki temu jeśli los nas zacznie doświadczać będziemy umieli dzielić jajko na pięciu ...
      I tak dziękuję za to co mam i nie zamierzam narzekać :)

      Usuń
  4. Też przez jakiś czas spisywałam rachunki, chyba do tego wrócę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najgorzej przestać też przez to przechodziłam i moze to głupie ale wracałam do tego przez dobre trzy lata ... powoli małymi kroczkami, pisałam, notowałam a teraz już regularnie :)

      Usuń
  5. Kiedyś pisałam w zeszycie ale zawsze manko miałam :) Potem wgrałam taki program, to było dobre ale zbyt wiele czasu trzeba było poświęcić na uzupełnianie. Zrezygnowałam.
    może jeszcze raz zeszyt? Hmm... warto spróbować.
    Bywa, że zapominam paragonów, gubię albo coś w tym stylu. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Odpowiedzi
    1. I oby utrzymał się jak najdłużej, ale trzeba było nad tym popracować :)

      Usuń
  7. Ja oblepiam sobie tablicę karteczkami i oznaczyć kolorami priorytety :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba bym zginęła, za dużo mam tego, ale pomysł bardzo fajny.

      Usuń
  8. Gdzieś już czytałem podobny wpis, ale ten jest bardziej konkrenty, warto było odwiedzić. Dodaje do zakładek!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, za zwyczaj życie weryfikuje co jest dla Nas dobre i co się sprawdza. :)
      Pozdrawiam.

      Usuń
  9. Też kiedyś prowadziłam zapis takich rachunków. Do tej pory zdarza mi się chować paragony, żeby wiedzieć ile w danym dniu wydałam zwłaszcza, że utrzymywałam się głównie z działalności freelancerskiej. Potem było tych klientów za dużo na szczęście i musiałam założyć działalność, a pisanie i wystawianie faktur, prowadzenie ksiąg, odliczanie vatu...przerosło mnie to trochę i oddałam sprawy w ręce fachowców accounting office warsaw teraz mam z głowy rachunki i rozliczenia. Ale sposób domowej księgowości polecam wszystkim, świetna rzecz. Zwłaszcza, że w tych sklepach tyle pokus.... Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  10. Moim zdaniem w przypadku "księgowości domowej", da się ją, a nawet całkiem łatwo prowadzi się ją w zeszycie. W programie jeszcze łatwiej, ale to wymaga ogromnej sumienności. Trzeba włączyć komputer, odpalić program, którego wczesniej trzeba się nauczyć i dopiero wpisać opłaty.
    Ja akurat prowadzę działalność i tu też prowadzę sobie w domu księgowość, ale w tym wypadku już konieczny jest program do wystawiania rachunków. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawy sposób :) Ja osobiście korzystam z Excela i tam spisuję paragony, ale w zeszyt wpisuję wydatki "rozdzielone" - np. w excelu mam kategorię "jedzenie" a w zeszycie "słodycze", "napoje gazowane", "mięso" itp. żeby nie przekroczyć założonego z góry budżetu np. na dodatki do kuchni czy słodycze właśnie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Cześć!
    Ja w swoim zeszycie zapisuję również wszystkie posiadane aktywa i zobowiązania, jak pożyczki pozabankowe na przykład - dowiedz się więcej, jeśli interesujesz się tematem. :)
    Moim zdaniem dzięki temu łatwiej zapanować nad domowym budżetem.

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetny post, podziwiam, że zajmujesz się czymś takim samodzielnie. Ja całą papierkową robotę oddaję na ręce zatrudnionego księgowego i nie zamieniłabym go na nikogo innego - zawsze o wszystkim pamięta i jest niesamowicie skrupulatny ;)
    Polecam bookkeeping in Warsaw.

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam pytanko dotyczące takich konkretnych wskazówek i zasad, jakimi kierować się przy wyborze biura rachunkowego. Otóż do tej pory korzystałam z pomocy mojej cioci, która działa w branży ponad 20 lat, teraz jednak chciałabym pójść "na swoje". Wiadomo, że biuro musi być rzetelne, skrupulatne, itp, itd, jednak czym dokładnie warto się kierować i co sprawdzać? Z góry dziękuję za rady!

    OdpowiedzUsuń
  15. Dzięki za treściwy wpis, bardzo pomocny :) Przy okazji mam pytanie, jaki program do wystawiania rachunków? Prowadzę niewielki, rodzinny biznes i mamy lekki dylemat w tej sprawie.
    Z góry dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  16. Księgowość to coś naprawdę ciężkiego,trzeba mieć do tego głowę i nie dać się zwariować.A o to niestety nie jest trudno jak się ma głowę pełną cyferek. Grunt to żeby sobie ustalić plan działania bądź znaleźć dobre biuro,które może nam pomóc.

    OdpowiedzUsuń
  17. Księgowość pod żadną postacią nie jest prosta ;/ Ale dokładnie kwestia organizacji i wdrożenia się we wszystko, potem idzie już dużo łatwiej :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo fajny artykuł, jeśli chodzi o księgowośc domową, to pare nowych ciekawostek się dowiedziałam

    OdpowiedzUsuń
  19. Księgowość domowa to ciężka sprawa, to prawda. A o wiele trudniejsze jest prowadzenie księgowości firmy. Dlatego sięgam po specjalistę w tym zakresie, wole nie ryzykować. Za poważny temat ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Prowadzenie księgowości jest niczym w porównaniu z księgowością w firmie. Długo zastanawiałem się jaki program do faktur wybrać, aby nie popełnić żadnych błędów. Ostatecznie znalazłem perfekcyjne rozwiązanie, które mi służy do dziś.

    OdpowiedzUsuń
  21. Biuro rachunkowe www.eRachuba.pl? Świetni fachowcy – kiedy się do nich zgłosiłem od razu służyli pomocą.

    OdpowiedzUsuń
  22. Żeby wiedzieć więcej, to ja od czasu do czasu wyszukuję sobie różne poradniki lub blogi. Ostatni to blog finansowy https://www.szkola-ryzyka.pl/ , gdzie znajdziecie ciekawe artykuły na temat podatków czy finansów. Warto tam zajrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  23. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  24. Ja też taką domową księgowość prowadzę bo lubię mieć wszystko uporządkowane. Ale nie podoba mi się to że za prąd tak dużo płacę, więc myślę o zmianie sprzedawcy. Tutaj https://poprostuenergia.pl/kim-jest-dystrybutor-pradu-i-czy-mozna-go-zmienic/ czytałam że można coś takiego zrobić

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie zawsze samodzielne prowadzenie księgowości jest dobrym rozwiązaniem. Moim zdaniem, zdecydowanie lepiej jest powierzyć to zadanie profesjonalnej firmie. Na rynku trakowych, wyspecjalizowanych w prowadzeniu dokumentacji księgowej nie brakuje. Ta: https://www.crowe.com/pl/services/outsourcing-uslug-ksiegowych jest jedną z nich.

    OdpowiedzUsuń
  26. Szczerze mówiac to wydaje mi się, że najlepiej jest zdecydować się na współpracę z dobrym i sprawdzonym biurem podatkowym. Dla mnie wszstkie ważne rozliczenia wykonuje https://www.konsultant-podatki.pl/ i jestem bardzo z tego zadowolony. Sam nie dałbym sobie z tym rady i dobrze że jest ktoś kto się na tym zna

    OdpowiedzUsuń
  27. Faktycznie mała księgowość się robi z tych wszystkich rachunków, wydatków, jeszcze trzeba terminów pilnować. Dobrze gdzieś to sobie zapisywać. Przynajmniej te, które rzadziej się płaci jak na przykład ubezpieczenie samochodu, żeby nie przeoczyć. Wydatek raz lub dwa razy w roku, ale jest i to też nie taki mały. Można jak coś z https://cuk.pl/samochod/kalkulator_oc_i_ac skorzystać i wybrać tańszą ofertę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli chodzi o kalkulatory OC, to uważam je za sprawdzony pomysł na szybkie znalezienie najtańszych ofert ubezpieczeniowych na rynku. Dzięki porównywarce https://kioskpolis.pl/kalkulator-oc-ac/ w kilku prostych krokach dokonamy wyboru polisy spośród ofert, które powinny w pełni odpowiadać naszym oczekiwaniom. Po wyliczeniu składki, a także wypełnieniu formularza, otrzymamy zawsze aktualną listę ofert ubezpieczeniowych, jakie obecnie dostępne są na rynku.

      Usuń
  28. Też jestem zdania, że lepiej zdać się na pomoc profesjonalistów. My korzystamy z księgowość w Krakowie i szczerze mogę wam polecić to biuro rachunkowe.

    OdpowiedzUsuń
  29. Jeśli chcecie skonsultować swoje plany na inwestycję to polecam firmę https://www.crowe.com/pl/services/konsulting/zarzadzanie-procesami oni wam doradzą i pomogą w prowadzeniu firmy. W swojej ofercie mają usługi prawne, księgowe usługi IT audyt. Warto z nimi współpracować. Ja ich polecam bardzo serdecznie. Super firma.

    OdpowiedzUsuń
  30. Zdecydowanie lepszym pomysłem jest skorzystanie z pomocy biura rachunkowego, najlepiej z dużym doświadczeniem takiego jak http://www.perfekt.biz.pl :) Jest to znacznie lepsze rozwiązanie według mnie.

    OdpowiedzUsuń
  31. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  32. Fajnie napisane. Pozdrawiam i gratuluję.

    OdpowiedzUsuń
  33. Organizacja finansów w domu jest ważnym elementem. Ja zawsze podsumowuję miesięczne wydatki i staram się je pomnejszać w przyszłym jeśli znacznie przekraczają.

    OdpowiedzUsuń
  34. Regularne dbanie o domowe finanse to podstawa jeśli nie chcemy się w tym wszystkim zagubić.

    OdpowiedzUsuń
  35. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń
  36. Powiem Wam, że mam w planach wybrać outsourcing kadr i płac, który pomoże mi w prowadzeniu całej działalności, no i oczywiście w tym, aby odpowiednio rozliczać wszystkich pracowników. Takie usługi udało się znaleźć na stronie http://pracaelastyczna.pl/outsourcing-plac-czy-to-sie-oplaca/ i na pewno chętnie się zdecyduję.

    OdpowiedzUsuń
  37. Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  38. Ja akurat takie kwestie zlecam mojemu biuru rachunkowemu z którym współpracuję. Ja aktualnie w firmie wdrażam elektroniczny obieg dokumentów https://www.connecto.pl/jak-elektroniczny-obieg-dokumentow-wplywa-na-dzialanie-firmy/ i jestem zdania, że warto inwestować w takie rozwiązania.

    OdpowiedzUsuń
  39. No z tą księgowością to niestety bardzo różnie bywa i każdy poniekąd ma z nią jakieś problemy, ale spokojnie - ze wszystkim przecież można sobie poradzić. Ja na początek zacznę od tego, że na stronie https://www.archiwizacjadokumentow.com.pl/zasady-i-terminy-przechowywania-i-archiwizacji-dokumentow-ksiegowych/ przeczytać sobie informacje o tym, jak przechowywać wszystkie dokumenty.

    OdpowiedzUsuń
  40. Akurat ja mam w planach wybrać outsourcing kadr i płac, który pomoże mi w prowadzeniu całej działalności, no i oczywiście w tym, aby odpowiednio rozliczać wszystkich pracowników. Takie usługi udało się znaleźć na stronie https://finansowymistrz.pl/na-czym-polega-obsluga-plac-w-przedsiebiorstwie/ i na pewno chętnie się zdecyduję.

    OdpowiedzUsuń
  41. Bardzo dobry artykuł, napewno pomoże w codziennych wydatkach

    OdpowiedzUsuń
  42. Bardzo dobry wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  43. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  44. Prowadząc własną księgowość korzystam z systemu Ready_™ dzięki któremu zawsze mam wgląd do wszystkich dokumentów i który pozwala mi na pełną kontrolę nad wszystkimi wydatkami.

    OdpowiedzUsuń
  45. Osobiście jestem zdania, że każde przedsiębiorstwo może sprawnie i dobrze funkcjonować pod warunkiem, że zdecydujemy się na odpowiednie zarządzanie nim. Jak w Waszym przedsiębiorstwie wyglądają kadry? Na stronie http://be-first.pl/co-wchodzi-w-zakres-obslugi-kadr/ możecie sprawdzić, jak powinny funkcjonować. To cenne informacje.

    OdpowiedzUsuń
  46. Niezwykle cenne wskazówki. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  47. Także na samym początku myślałam o tym, aby prowadzić samodzielnie księgowość, ale jednak czasem zrezygnowałam. Muszę przyznać, że bardzo fajnie, iż wybrałam biuro księgowe http://firkrakow.pl/ które prowadzi moją dokumentację.

    OdpowiedzUsuń
  48. Księgowość ciężko samodzielnie prowadzić, a jest to juz niemożliwe w przypadku większych firm. Wtedy warto skorzystać z biura rachunkowego, które będzie dla nas prowadzić usługi księgowe, zajmować się kadrami i płacami itd.

    OdpowiedzUsuń
  49. W kwestii rozliczeń możecie poprosić biuro rachunkowe w Katowicach o pomoc. Mam na myśli na przykład rozliczenia roczne, co wielu osobom przynosi sporo problemów. Ja na szczęście umiem się z tym obchodzić ;).

    OdpowiedzUsuń
  50. Bardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  51. Padło takie pytanie, to na pewno wiecie, że OC jest bardzo drogie. Najgorzej mają młodzi kierowcy, których składki są szczególnie wysokie. Warto dołożyć wszelkich starań, aby znaleźć jak najlepszą ofertę. Na pewno bardzo pomoże Ci przy tym kalkulator ze strony https://beesafe.pl/kalkulator-oc-ac/ . Poświęcając kilka chwil, na pewno znajdziesz doskonałą ofertę dla siebie. Pamiętaj, że nie warto ograniczać się wyłącznie do obowiązkowego OC, ale warto dodatkowo dokupić też AC, które będzie Cię dodatkowo chronić.

    OdpowiedzUsuń
  52. Odkąd ja prowadzę firmę to zdecydowanie najbardziej zależy mi właśnie na tym aby cała moja dokumentacja była prowadzona właściwie. Muszę przyznać, że świetnie mi się współpracuje z biurem rachunkowym http://duet-sc.pl/ co do którego mam pełne zaufanie.

    OdpowiedzUsuń
  53. Dobrze jest też mieć swoje sprawdzone biuro rachunkowe, któremu można powierzyć wszystkie obowiązki związane z księgowością

    OdpowiedzUsuń
  54. Świetny wpis. Warto było tutaj zajrzeć

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawienie komentarza.